با دقت و تمرکز کردن بر مسیر حرکت کشورهای پیشرفته اقتصادی این نکته برای ما روشن می شود که همه این کشورها در یک بازه زمانی معینی، واردات را کاهش داده اند و تمرکز خود را روی تولید داخل گذاشته اند. به‌عنوان مثال آمریکا که رتبه نخست اقتصاد جهانی را از آن خود کرده است، تا مدت‌ها در انزوای کامل فرو رفت و اجازه واردات کالاهای خارجی را نداد و حالا مردم این کشور ثمره آن را به چشم می‌بینند. البته ژاپن و کره جنوبی نیز همین مسیر را طی کرده‌اند. در این بازه زمانی تولیدات داخلی افزایش می یابد و مردم نیز از تولید ملی خود بهره می برند. این فرصت باعث می شود کارخانه جات داخلی برای ارائه کالای بهتر و مرغوبتر با یکدیگر به رقابت سالم دست زنند و این رقابت به بهبود کیفیت کالاها می انجامد. حمایت دولتها از تولید کنندگان، بستن درها بر روی کالاهای خارجی در مدتی مشخص، باعث می شود که مردم به خرید کالای داخلی روی آورند تا بتوانند به اقتصاد کشور خود نیز کمک کنند. با خرید مردم از محصولات داخلی و حمایت آنان، تولید کنندگان نیز برای ارائه جنس بهتر و باکیفیت تر تلاش بیشتری می کنند.

نقش شهروندان در استفاده از تولیدات داخلی مسئله ایست که نیاز به فرهنگ سازی دارد.  دکتر مهدی صادقی‌شاهدانی، اقتصاددان ایرانی و رئیس دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه امام‌صادق(ع) در این باره می گوید: "ما در تمام دنیا مشاهده می‌کنیم که مصرف‌کننده و تقاضاکننده مجبور به مصرف کالای ملی نمی‌شود اما در این ارتباط، فرهنگسازی لازم صورت می ‌گیرد. یعنی نظام فرهنگی کشور طوری عمل می‌ کند که به‌عنوان مثال ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها به‌جای اینکه کالاهای کشور دیگری را مصرف کنند، کالای کشور خودشان را مورد استفاده قرار می‌ دهند و این در گرو آن است که نظام فرهنگی کشور چگونه می ‌تواند روی فکر و ذهن مصرف‌کننده تاثیر‌گذار باشد.»

دکتر شاهدانی در نهایت رمز پیشرفت اقتصادی را چنین بیان می کند : " یک‌چیز از تاریخِ تجارت روشن است؛ حمایت از تولید داخل شما را ثروتمند میکند."




برچسب ها : واردات , کالای خارجی , اشتغال , آلمان , تحریم , اقتصاد , سرمایه , کسب و کار , کارافرینی , کارخانه , تولیدات , مصرف ,
بازدید : 48
[ شنبه 28 دی 1398 ] [ 13:53 ] [ نویسنده : فاطمه دریایی نژاد ] | نظرات (0)
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش



.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب روزنامه
  • وب آسمان
  • وب علم و برق
  • وب الیاس موزیک